вторник, 24 април 2018 г.

Моето здравословно меню (III клас)

Питателното и балансирано меню е съществено за здравето на децата. Ограничението от любимите храни при малките не е лесно. По-важното за подрастващите да се научат да преценяват сами кое  е добро за тях, след като вече  са запознати с различните качества на храната. За общи рамки на здравословното хранене се смята, че трябва да се консумираме храни  от различни групи, които ни карат да се чувстваме добре, да имаме повече енергия, по-добро настроение и да поддържаме или да подобряваме здравето си. Здравословното хранене за учениците със сигурност не представлява строги диети или ограничения, които ги карат да се лишават напълно от храната, която обичат. Затова децата бяха предварително запознати с полезните и вредните за тях храни. След което им беше предоставена възможност сами по групи да изработят постери на тема: „Тайните на разумното хранене“. Едната група изработи постер „Изборът на здравите“, а другата – „Знам кои храни са вредни“.
Третокласниците бяха запознати, че при  храненето си трябва да се включат няколко групи храни, защото при една единствена група не може да предостави всичко, от което се нуждае човешкия организъм.  Обърнато им беше внимание, че равномерното и по-често хранене има своите ползи. Сутришната закуската ще им помогне да презаредят след дългия сън през нощта и да започнат деня с повече енергия. Междинното хранене между нея и обяда трябва да бъде леко, без да се добавят много калории. Обядът да бъде достатъчен, за да не чувстват глад  до следобедната закуска, която е добре да съдържа плодове. Колкото до вечерята , тук те трябва да  внимават, защото при това хранене може най-лесно да се преяде, ако не са яли много през деня. На децата беше обяснено, че  за да могат да преценят най-добре какво трябва да съдържа тяхната вечер могат да използват следното. Мислено да разделят чинията на 4 равни части. Едната четвърт за съдържа месо или друг източник на протеини, една четвърт за въглехидрати, а последните две четвърти – зелена или друга зеленчукова салата. Не на последно място в разговора с учениците беше отбелязано, че е необходимо да ограничат консумацията на захар и сол, като избягват подсладените напитки и пакетираните и преработени храни.
След тази предварителна подготовка за учениците вече беше лесно  сами да подготвят своето здравословно седмично меню. При затруднения можеше да използват помощта на своите родители. Така и те биха се замислили дали целесъобразно  приготвят храната за своите деца.
Всеки от третокласниците  го представи пред класа, като допълнително се дискутира дали наистина са успели да спазят направените препоръки за здравословно хранене.